בניגוד לעצמאים, מרבית השכירים לא חייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה.
אם אתם עובדים שכירים שחייבים בתשלום מס עבור הכנסתכם, המעביד מנכה לכם את התשלומים למס הכנסה מתלוש השכר ומעביר אותם ישירות למס הכנסה, ובזה מסתיים העניין (להוציא שכירים מסוימים שחייבים בנוסף בהגשת דוח שנתי למס הכנסה).
אך במקרים רבים, נוצרת זכאות להחזר מס ממס הכנסה, וזאת כי חישוב המס שנעשה ע"י המעביד לא תמיד מותאם לנתונים העדכניים שלכם, וישנם בנוסף תשלומים אישיים מסוימים המזכים אתכם בזיכוי או ניכוי ממס הכנסה, אך המעביד לא מודע להם. במקרים רבים, הזכאות שנוצרת יכולה להגיע להחזר של אלפי ש"ח או עשרות אלפי ש"ח.
אם אתם שכירים שזכאים להחזר ממס הכנסה, אתם יכולים לפנות למס הכנסה ולהגיש בקשה להחזר מס. הבקשה מוגשת באמצעות טופס 1301 או טופס 135, בצירוף אישורים מתאימים.
יש לציין שהגשת הבקשה הינה מוגבלת בזמן- ניתן להגיש בקשה להחזר מס עד שש שנים אחורה. לכן כדאי לא להתעכב- זהו כסף שאתם זכאים לו, והזכאות מוגבלת בזמן.

כיצד תדעו אם אתם זכאים להחזר מס?
ישנן סיבות שונות שעשויות לזכות אתכם בהחזר מס, להלן סקירה של הסיבות הנפוצות:

  • הפסקת עבודה במהלך שנת המס- מכיוון שחבות המס הסופית הינה על בסיס שנתי, אי רציפות של עבודה במהלך שנת המס יכולה ליצור מצב בו המעביד ניכה לכם מס גבוה מידי בתלוש השכר בחודשים בהם עבדתם, מכיוון שהוא לא מתחשב בכך שהיו חודשים מסוימים בהם לא עבדתם (מצב היוצר חבות מס סופית קטנה יותר).
  • עבודה בשני מקומות עבודה (או יותר) במקביל- שכיר שעובד במקום עבודה נוסף צריך לעשות תיאום מס, וזאת כדי שהמעסיק במקום העבודה הנוסף יידע כמה מס לנכות לו מתלוש השכר. לעיתים התיאום שנעשה איננו מדויק, או שנתוני השכר משתנים, או שלא נעשה כלל תיאום מס, ונוכה מס מקסימלי. במקרה כזה נוצרת זכאות להחזר מס.
  • נקודות זיכוי ממס עבור סיום תואר אקדמי או לימודי מקצוע- מי שזכאי לתואר או שסיים לימודי מקצוע במוסד המוכר ע"י מס הכנסה זכאי לנקודות זיכוי ממס בשנים שלאחר סיום הלימודים. נקודות זיכוי אלו לא תמיד נלקחות בחשבון בתלוש השכר, מה שיוצר חבות מס גבוהה מידי, וזכאות להחזר.
  • נקודות זיכוי ממס בגין מצב משפחתי- החל משנת 2017, בגין ילדים עד גיל 5 זכאים גם האב וגם האם לנקודות זיכוי ממס. בגין ילדים בגילאים 6 עד 18 זכאית האם בלבד לנקודות זיכוי. כמו כן יש נקודות זיכוי נוספות לחד-הוריים, הורים יחידניים, וגרושים המשלמים מזונות. מקום העבודה לא תמיד מעדכן מצבים אלו בתלוש השכר ולכן נוצרת זכאות להחזר מס.
  • חיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי- חיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי זכאים לנקודות זיכוי ממס במשך 36 חודשים לאחר שחרורם. במקרה בו נקודות הזיכוי לא נדרשו בתלוש השכר, קיימת זכאות להחזר מס.
  • תושבי יישובי ספר- תושבים המתגוררים בקו העימות ובישובים מסוימים בפריפריה זכאים לזיכוי ממס על הכנסותיהם, וזאת בתנאי שהיישוב מוגדר כמרכז חייהם, והם התגוררו בו מעל 12 חודשים.
  • עולים חדשים- עולים חדשים זכאים לנקודות זיכוי ב-42 החודשים לאחר עלייתם לארץ. עולה חדש גם זכאי לפטור ממס רווחי הון על מכירת כל הנכסים אותם רכש בחו"ל (שנרכשו טרם עלייתו לארץ), למשך תקופה של 10 שנים מיום עלייתו ארצה.
  • זיכוי בגין ילד בעל צרכים מיוחדים- הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים (עיוורון, פיגור שכלי, סוגים שונים של עיכוב התפתחותי, שיתוק וכו') זכאים לנקודות זיכוי ממס. הזיכוי גם ניתן בגין ילדים מעל גיל 18, בתנאי שהם סמוכים לשולחן הוריהם.
  • זיכוי בגין החזקת קרוב במוסד- החזקה של הורה, בן זוג או ילד במוסד עשויה להקנות זיכוי ממס בגין חלק מההוצאה על החזקת הקרוב במוסד.
  • נכות- נכה בשיעור של 100% (ובמקרים מסוימים- 90%) זכאי לפטור ממס על הכנסותיו מיגיעה אישית עד לתקרה שנתית מסוימת (618,000 ₪ בשנת 2020), ובמקרים מסוימים לפטור ממס על הכנסות שאינן מיגיעה אישית.
  • זיכוי בגין הפקדות לביטוח חיים- בגין הפקדות לביטוח חיים ישנה זכאות לזיכוי ממס. המעביד איננו יודע על הפקדות אלו, לכן בדרך כלל נוצרת זכאות להחזר מס.
  • הטבות מס בגן הפקדה עצמאית לקרן פנסיה- עובדים שכירים יכולים להפקיד בצורה עצמאית לקרן פנסיה. הפקדות אלו יוצרות הטבת מס שעשויות לזכות בהחזר מס.
  • ניירות ערך- אם אתם מנהלים תיק ניירות ערך ונוכה לכם מס במקור בגין הרווחים, במקרים מסוימים נוצרת זכאות להחזר מס, כמו למשל בגין הפסדים שוטפים או מועברים מני"ע, או אי ניצול נקודות זיכוי.
  • החזר מס בגין חופשת לידה- ביטוח לאומי מנכה מדמי הלידה דמי חבות למס הכנסה ודמי ביטוח לאומי. לעיתים נוצר מצב לפיו נוכה מס גבוה מידי- כשלא מנוצלות נקודות זיכוי מסוימות, או במקרה בו בעקבות הארכת חופשת הלידה נוצרת חבות מס שנתית נמוכה יותר מהמצופה.
  • תרומות למוסד ציבורי מוכר- מי שתרם למוסד ציבורי שקיבל אישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, זכאי לזיכוי ממס בגובה 35% מסך התרומה. כדי להיות זכאי להטבה, סך התרומות בשנה צריכות להיות מעל סכום מסוים (190 ₪ בשנת 2020). יש לשמור את הקבלות המקוריות של התרומה.
  • הוצאות מסוימות המשמשות לצרכי עבודה, שהמעביד לא שילם עבורן- קיימות הוצאות מסוימות, כגון השתלמויות מקצועיות, דמי חבר באגודה מקצועית, שכר מקצועי לרו"ח או יועץ מס בגין הכנת דו"ח שנתי, אשר מוכרות כהוצאה כנגד השכר, ויוצרות זכאות להחזר מס.

יש לציין שקיימים מצבים נוספים שעשויים לזכות אתכם בהחזר מס. כדאי להתייעץ עם איש מקצוע מתאים לצורך בחינת זכאותכם והגשת הבקשה, כדי שתוכלו לקבל את ההחזר המקסימלי לו אתם זכאים.
פנו עוד היום ובדקו זכאותכם:

עוד בנושא:

סגירת תפריט

ברוכים הבאים לפולת כהן רו״ח

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם :